Fair food-Ukraine

історія кластеру 

Передумови

Тема кластеризації, як сучасної ефективної форми виробничої кооперації, спрямованої на інноваційний розвиток економіки, набула особливу популярність в Україні після 2015 року, коли була підписана Угода про асоціацію з ЄС, і європейська спільнота активно підтримувала реформування національної економіки. За донорської підтримки ЄС, Міністерства економіки України, інших зацікавлених кіл та організацій проводилось багато освітніх заходів, в яких брали участь колеги і партнери ГО «Аналітичний центр Аграрного союзу України» (ГО АЦ АСУ). 

Тож коли йшлося про визначення організаційно-правового формату для реалізації концепції галузевого саморегулювання, яку ГО АЦ АСУ розробив в рамках проекту «Зміцнення спроможності галузевих асоціацій до аналізу політики дерегуляції і розвитку саморегулювання у сфері безпечності і якості аграрної продукції» за підтримки USAID при участі 6 бізнес-асоціацій аграрного сектору України (Спілка молочних підприємств України, Асоціація «Тваринпром», Асоціація козівників України, Фумігаційна асоціація, Товариство садівників, дачників та городників України, Всеукраїнська асоціація виробників грибів), виявилося, що кращої опції, ніж кластер, тут не знайти. Адже саме кластер може органічно і ненав‘язливо поєднувати виробників та їхні галузеві асоціації з такою універсальною парасолькою, якою є Торгово-промислова палата України та think-tank-ом в особі Аналітичного центру Аграрного союзу України.

«Файний продукт.UA», 2018

Так народилась ініціатива створення кластеру «Файний продукт.UA». Це відбулося 11 січня 2018 року. Передбачалось, що в рамках кластеру галузеві асоціації виробників беруть на себе роль організацій стандартизації, формують добровільні нормативні документи на основі раніше розроблених державних стандартів, кращого вітчизняного досвіду та гармонізують їх із стандартами відповідних міжнародних організацій. Освіту, консультації, аудит здійснюють відповідним чином уповноважені фахівці та компанії. На Торгово-промислову палату України покладається компетенція з формування національних горизонтальних стандартів, які стосуються всіх, а ГО «Аналітичний центр АСУ» опікується концепцію, внутрішніми процедурами та розвитком віртуального інструментарію підтримки кластеру. Вся конструкція мала б триматися на плечах бізнесу, який своїми ресурсами сприяє становленню національної системи стандартизації і сертифікації у відповідності до загальносвітових тенденцій та принципів. 

Однак подальше життя показало, що вітчизняний бізнес та його галузеві асоціації ще не набули необхідного ступеня самоорганізації, що функції з встановлення правил бізнес делегує виключно державі. Більше того, стало очевидним, що бізнес навіть не знайомий з ключовими ідеями та концепціями добровільної сертифікації, захисту прав споживача, з системою технічного регулювання, із змістом угод з СОТ та про асоціацію з ЄС, якими передбачається встановлення відповідних умов та правил в Україні. 

Досвід системи QS, 2019

Нагода зробити наступний крок у справі запровадження міжнародного досвіду стандартизації і сертифікації у сфері безпеки продуктів харчування у ГО АЦ АСУ з‘явилась влітку 2019 року, коли за допомогою підтримки з боку проекту Уряду Німеччини в Україні «Агрополітичний діалог» була опрацьована аналітична нотатка «Розвиток стандартизації і сертифікації аграрної продукції в Україні», проведений круглий стіл за участі представників системи QS та здійснений візит до штаб-квартири QS у Боні. 

«Food Safety Cluster Ukraine» (FSCU)

Набагато більші можливості для продовження роботи над кластером відповідальних виробників харчових продуктів відкрилися в рамках проекту «Зміцнення позицій НГО у регіонах як учасників реформування системи забезпечення безпеки харчової продукції, спрямованого на подолання корупції», який ГО АЦ АСУ реалізував протягом 2019-2021 років за підтримки програми МАТРА Посольства Королівства Нідерланди в Україні. Однак і тут ідея кластеру, в рамках якого міг би об‘єднатися бізнес, що прагне виконання вимог сучасних ринків, пройшла певний еволюційний шлях. 

Спочатку було запропоновано кластер «Файний продукт.UA» трансформувати у кластер «Food Safety Cluster Ukraine» (FSCU) і розвивати його, як структуру тренерської мережі «Компетентність долає корупцію», сформованої при виконанні вище згаданого проекту.  Передбачалось, що подальшим просуванням кластеру буде займатися консорціум у складі Торгово-промислової палати України, ГО АЦ АСУ, Української аграрної конфедерації та Сумського національного аграрного університету. Планувалося, що діяльність кластеру буде спрямована на інноваційний розвиток і здійснюватиметься в руслі Європейської платформи кластерної взаємодії. Але зрештою плани виходу на європейську арену довелося дещо відкласти і вдатися до виконання більш прагматичних завдань, зобов‘язання щодо яких взяв на себе ГО АЦ АСУ. 

Деклараційний портал vs Кластер доброчесних операторів ринку

Проектом, який реалізувався в рамках програми МАТРА, було передбачено створення Деклараційного порталу, в рамках якого профільний бізнес міг би заявляти про виконання ним вимог законодавства України. Передбачалось, що Деклараційний портал стане органічним додатком до Інспекційного порталу – платформи, на якій концентрується інформація щодо державних перевірок, де буде надаватися інформація, на основі якої можна буде знижувати ступінь ризику, а відтак і періодичність здійснення державних перевірок. 

Однак тут також з‘ясувалося, що бізнес ще не має необхідного ступеню довіри до влади і не готовий декларувати про свою підготовку до державних перевірок. Поки що він остерігається поширювати інформацію, яка свідчить про те, що не всі вимоги законодавства ним виконані – адже це може заохотити недоброчесних контролерів до візиту. 

Натомість ідея сертифікації, яка по суті виконує ту ж саму функцію декларування виконання вимог нормативних документів, сьогодні є прийнятною, звичною і навіть бажаною для бізнесу. Окрім того, сертифікація навіть краще слугує досягненню цілі, оскільки передбачає значно більший обсяг декларування, аніж просто виконання вимог чинного законодавства України. Сертифікація за міжнародними стандартами є аргументом не тільки для влади, сигналом для зниження ступеню ризику оператора ринку при державних перевірках, але й гарантією для споживача на внутрішніх та міжнародних ринках.

«FairFood-Ukraine» (FFU), 2021

Так народилася концепція кластеру доброчесних операторів ринку харчових продуктів «FairFood-Ukraine» (FFU), який орієнтований, перш за все, на залучення міжнародних систем сертифікації і відповідних аудиторів до роботи з операторами ринку харчових продуктів в Україні. 

Базові принципи кластеру FFU – це свідомість і добровільність. Саме вони мають забезпечити формування спільноти доброчесних виробників, відділити тих, хто дбає про споживача, від тих, хто планує роками триматися на плаву за рахунок його неосвіченості, формального виконання вимог закону, підкупу інспекторів, постачання фальсифікованих та контрафактних продуктів на ринок України. 

В рамках кластеру окремий акцент ставиться на освіту. Передбачається не лише декларування проходження тренінгів з боку операторів ринку харчових продуктів, але й відповідності професійних знань та навичок тренерів. Такі вимоги підкреслюють значення освіти. Це повністю відповідає не тільки духу, але й букві Європейської системи управління безпечності харчових продуктів (FSMS).

І ще один аспект. Виконання вимог законодавства, дотримання міжнародних стандартів сьогодні суттєво ускладнене тим, що вимагає від бізнесу перебудови та модернізації активів. Це потребує коштів в той час, як на фінансовому ринку України відповідні програми та продукти геть відсутні. Представники банківських кіл пояснюють ситуацію високими ризиками роботи з вітчизняним бізнесом. Тож ще однією особливістю кластеру FFU є надання можливості зниження ризиків за рахунок застосування таких самих інструментів сертифікації у сфері фінансових послуг, спрямованих на убезпечення кредитів та інвестицій.

Кластер FFU був представлений публічно і відкритий до приєднання 31 серпня 2021 року. З тих пір вітчизняний харчовий бізнес має нагоду доєднатися до діяльності кластеру згідно встановленої процедури і запрошується до проходження тренінгів, які ведуть фахівці з харчової безпеки, підготовлені в рамках програми MATRA. Оператори ринку вже сьогодні можуть декларувати доброчесність за рівнем FFU-basic-beginner level (проходження тренінгу з підготовки до державного контролю, FFU:UA:B:<напрям державного контролю>) і за наступним рівнем доброчесності FFU-basic-approved based за результатами успішно пройденої державної перевірки. Два інші рівні FFU-advanced-encounter (FFU:Int:E:) і FFU-advanced-approved (FFU:Int:A:) також постійно доступні для декларування доброчесності з боку операторів ринку харчових продуктів.

Поточний стан справ

Російська агресія, війна в Україні, звичайно, справили вплив на подальший розвиток подій навколо кластеру FFU. Однак аж ніяк розвиток як такий не зупинили. Завдяки фінансовій підтримці, отриманій в рамках схеми регрантингу Форуму громадянського суспільства Східного партнерства для країн-членів (FSTP) ГО АЦ АСУ отримала можливість забезпечити проведення низки тренінгів з долучення бізнесу у регіонах до членства у кластері FFU. Також в рамках регрантингу стала можливою поява англомовної версії застосунку www.ffu.net.ua

В червні 2022 року Україна отримала перспективу членства в ЄС. А ще до того, у травні 2022 року, Єврокомісія виклала своє бачення механізмів підтримки відбудови України у своєму зверненні до вищих керівних органів ЄС, Європейського соціально-економічного комітету та Комітету регіонів "Ukraine relief and reconstruction". На практиці це означає появу механізмів, у тому числі фінансових, для прискорення євроінтеграції, запровадження європейських норм та правил Україні. Тож вже найближчим часом ми очікуємо прискорення гармонізації у сфері аграрної політики, Зеленого курсу ЄС, невід'ємною частиною якого є концепція "від лану до столу". Діяльність кластеру FFU спрямована саме на це і ми сподіваємося нйближчим часом перейти до повномасштабного розвитку кластеру FairFood-Ukraine.